Behandling af acne og Rosacea

Opdateret: 21. nov. 2020

Behandling af acne og Rosacea

Acne skyldes betændelse i de små talgkirtler, som omgiver de fine hår i ansigtet og på overkroppen.

I puberteten øges produktionen af mandligt kønshormon (hos både mænd og kvinder), hvilket stimulerer produktionen af hudfedt i talgkirtlerne. Dette kan føre til forsnævring og tilstopning af talgkirtlerne. Hudfedtet lukkes derved inde. Produktionen af hudfedt fortsætter og resulterer i en øm bule eller en bums.

Betændelsen opstår, da hudbakterien – Propionebacterium acnes, som lever af hudfedt, nedbryder fedtet, hvorved der dannes affaldsstoffer og fedtsyrer, som irriterer talgkirtlen.

Acne kan i enkelte tilfælde fortsætte langt op i voksenalderen.

Hos Frederiksberg-laserklinik behandler vi aktiv acne med laser.

Vi bruger Gold Toning – 595nm. Laserenergien skrumper de fedtproducerende celler, så de tørrer ud og slår samtidig de bakterier ihjel, som forårsager acne. Samtidig behandles rødme, forårsaget af acne.

Denne behandling er også meget effektiv til behandling af Rosacea.

Rosacea er en almindelig hudlidelse, som typisk viser sig i 20-30 års-alderen. Den viser sig som rødme i ansigtet, specielt på kinder, næse, hage og mellem brynene. Rødmen opstår som følge af en kronisk betændelsestilstand omkring kar og talgkirtler i huden.

I nogle tilfælde kan tilstanden minde om acne.

Årsagen til denne tilstand kendes ikke.

De tydelige kar viser sig enten som

diffus rødme eller som enkeltstående blodkar.

Behandlingen med laser er den samme, vi bruger til acne. Den begrænsede lysstråle, som er ladet med energi, trænger ned gennem huden og rammer specifikt de røde strukturer – i dette tilfælde de røde blodkar – varmer dem op og ødelægger dem. Idet blodkarrene ødelægges, vil det også have en formindskende virkning på talgkirtlerne. Selvom karrene ødelægges, er behandlingen ufarlig.

17 visninger0 kommentarer